Pérdida de sustentación
Ahora bien, ¿qué es lo que ocurre cuando un avión se inclina demasiado hacia atrás en un intento de subir más rápidamente? La sustentación del ala va de hecho a aumentar, pero en el dibujo puede verse que, de repente, el flujo de aire de la superficie superior deja de estar en contacto con la superficie del ala. En su lugar, el aire gira alrededor de un vórtice irregular (condición que también se conoce como turbulencia ). Bruscamente, la sustentación derivada de la baja presión en la superficie superior del ala desaparece. Este fenómeno es conocido como pérdida de sustentación.
Ahora bien, ¿qué es lo que ocurre cuando un avión se inclina demasiado hacia atrás en un intento de subir más rápidamente? La sustentación del ala va de hecho a aumentar, pero en el dibujo puede verse que, de repente, el flujo de aire de la superficie superior deja de estar en contacto con la superficie del ala. En su lugar, el aire gira alrededor de un vórtice irregular (condición que también se conoce como turbulencia ). Bruscamente, la sustentación derivada de la baja presión en la superficie superior del ala desaparece. Este fenómeno es conocido como pérdida de sustentación.
Un avión perderá la sustentación si la forma del ala va disminuyendo demasiado rápidamente conforme el aire se mueve a lo largo de su dirección general de movimiento (por supuesto, no va a ser el ala propiamente dicha la que cambie su forma, sino el ángulo que forma el ala con la dirección general de la corriente, también conocido como ángulo de ataque, que ha sido aumentado en el dibujo de arriba). Observe que la turbulencia es creada en la cara posterior del ala en relación con la corriente de aire.
La pérdida de sustentación puede ser provocada si la superficie del ala del avión (o la pala del rotor de un aerogenerador) no es completamente uniforme y lisa. Una mella en el ala o en la pala del rotor, o un trozo de cinta adhesiva, pueden ser suficiente para iniciar una turbulencia en la parte trasera, incluso si el ángulo de ataque es bastante pequeño. Obviamente, los diseñadores de aviones intentan evitar la pérdida de sustentación a toda costa, ya que un avión sin la sustentación de sus alas caerá como si fuera una piedra.
En la página sobre control de potencia volveremos sobre este tema, y veremos cómo los diseñadores de aerogeneradores hacen uso deliberado del fenómeno de pérdida de sustentación cuando diseñan la palas del rotor.
Resistencia aerodinámica
Sin embargo, los diseñadores de aviones y los de palas de rotor no sólo se preocupan de la sustentación y de la pérdida de sustentación.
También se preocupan de la resistencia del aire, conocida en el argot técnico como resistencia aerodinámica. La resistencia aerodinámica normalmente aumentará si el área orientada en la dirección del movimiento aumenta.
© Copyright 1997-2003 Asociación danesa de la industria eólica
Actualizado el 10 de mayo 2003
http://www.windpower.org/es/tour/wtrb/stall.htm
Actualizado el 10 de mayo 2003
http://www.windpower.org/es/tour/wtrb/stall.htm
Oh my goodness! Incredible article dude! Thanks, However I am experiencing issues
ResponderEliminarwith your RSS. I don't understand why I am unable to
subscribe to it. Is there anybody else having similar RSS problems?
Anyone who knows the answer will you kindly respond?
Thanks!!
Also visit my webpage: buty trekkingowe
It's difficult to find experienced people for this topic, but you sound like you know what you're talking about!
ResponderEliminarThanks
Here is my blog post ... felgi, http://www.alusy.pl,
I am really inspired with your writing skills and also with the structure to your weblog.
ResponderEliminarIs that this a paid theme or did you customize it your self?
Anyway keep up the nice high quality writing, it is
rare to peer a nice weblog like this one today..
Here is my blog :: tworzenie stron (www.xann.pl)
I comment when I especially enjoy a article on a site or if I have something to contribute to the discussion.
ResponderEliminarUsually it is triggered by the sincerness communicated in the post I looked at.
And on this post "Aerodin�mica de los aerogeneradores: p�rdida de sustentaci�n y resistencia aerodin�mica / Aerodynamics of the wind generators: loss of sustentation an".
I was actually excited enough to write a thought :
-P I actually do have 2 questions for you if it's okay.
Is it only me or does it seem like some of these comments appear like they are left by brain dead individuals?
:-P And, if you are writing on other sites, I would like to
follow you. Would you make a list every one
of all your public pages like your twitter
feed, Facebook page or linkedin profile?
Feel free to surf to my homepage: shaken
Howdy! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your
ResponderEliminarposts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the
same subjects? Thanks a ton!
my weblog ... protetyka katowice
Awesome post.
ResponderEliminarAlso visit my web site: architekt wrocław
Greetings! Very useful advice within this post!
ResponderEliminarIt is the little changes that produce the largest changes.
Many thanks for sharing!
My website - pochlaniacze wilgoci (www.pochlaniaczewilgoci.pl)
whoah this weblog is wonderful i really like studying your posts.
ResponderEliminarStay up the good work! You know, lots of persons are looking round for this info, you can aid them greatly.
Also visit my website - płytki ceramiczne ()
Hey I know this is off topic but I was wondering if you
ResponderEliminarknew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for
quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like
this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
Here is my web page pochłaniacze wilgoci, drybag.com.pl,
Hello, I think this may be what you're looking for.
Eliminarhttp://danzarrella.com/beyond-tweetbacks-introducing-tweetsuite.html#
Piece of writing writing is also a fun, if you be acquainted with then
ResponderEliminaryou can write or else it is complicated to write.
Also visit my weblog ... tworzenie stron www zielona gora
Hey very interesting blog!
ResponderEliminarHere is my web-site - webpage; ,
Undeniably imagine that which you stated. Your favorite reason appeared to be
ResponderEliminarat the web the easiest factor to be aware of. I say to you, I certainly
get annoyed whilst other people consider worries that they just don't
recognize about. You managed to hit the nail upon the top as smartly as defined
out the whole thing without having side effect ,
other people could take a signal. Will likely
be again to get more. Thank you
Feel free to visit my web blog ... meble młodzieżowe
Hey I am so happy I found your site, I really
ResponderEliminarfound you by mistake, while I was looking on Google for something else, Anyways I am here now and would just like
to say cheers for a marvelous post and a all round entertaining blog (I also love the
theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment but
I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read much more, Please do keep up the excellent b.
Also visit my site :: maty wycieraczkowe aluminiowe